Fysiotherapie

Moeiteloos bewegen is zo vanzelfsprekend. Totdat je lichaam niet meer meewerkt en je daardoor beperkt wordt bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. De oorzaak van je fysieke klachten kan een ongeval of ziekte zijn. Een medische ingreep of een sportblessure. Maar ook een onjuiste (werk)houding, stress of gewoon een ouder wordend lichaam.

Loop niet door met klachten en pijn. Onze fysiotherapeuten weten immers alles van goed bewegen en het bewegingsapparaat. Door middel van onze behandeling, adviezen en begeleiding voel je je snel weer beter.
Kortom, voor fysiotherapie ben je bij Fysio Lingewaard aan het juiste adres.

Hoe werkt de intake?

De intake met de fysiotherapeut vindt meestal plaats in een van onze praktijken. Afhankelijk van de situatie kan dit ook bij je thuis via een videoverbinding. Tijdens deze eerste afspraak luistert de fysiotherapeut eerst aandachtig naar je verhaal. Hij of zij stelt je allerlei vragen, bijvoorbeeld hoe de klachten zijn ontstaan en wanneer ze toenemen of verminderen. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek. De therapeut beoordeelt dan je houding, kijkt hoe je beweegt en onderzoekt daarnaast je gewrichten. Dit is allemaal nodig voor de volgende stap, namelijk: het samen met jou opstellen van een persoonlijk behandelplan. Je hebt dus meteen na de eerste afspraak duidelijkheid over het vervolg.

Wanneer fysiotherapie?

Je kunt onder andere met één van de volgende klachten terecht bij onze fysiotherapeuten:

Wij besteden veel aandacht en zorg aan de preventie van klachten. Daarom kun je ook een afspraak maken om (ergere) klachten te voorkomen.

Hoe werkt de behandeling?

Bij Fysio Lingewaard is oefentherapie meestal een belangrijk onderdeel van de behandeling. Het doel is het versterken van de spieren, het beweeglijk maken van de gewrichten en tevens het verbeteren van de algehele conditie. Ook houdingstherapie, ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen vallen onder oefentherapie. De oefeningen voer je samen met de fysiotherapeut uit, maar we verwachten ook dat je thuis actief aan de slag gaat.

Naast de actieve oefentherapie, kan de fysiotherapeut allerlei andere technieken inzetten. Niet alleen om je pijn weg te nemen, maar ook om de doorbloeding te bevorderen en bewegingsbeperking op te heffen. Denk bijvoorbeeld aan massage, mobilisatietechnieken, Dry Needling en Medical Taping. Om de oorzaak van een kwetsuur aan spieren en pezen op te sporen, maar ook met als doel de juiste diagnose te stellen, maken we bij Fysio Lingewaard ook gebruik van echografie.

Maar je kunt ook bij ons terecht voor:

Wij garanderen je dat we er alles aan zullen doen om een optimaal resultaat te behalen, zodat je snel weer zo goed mogelijk of moeiteloos kunt bewegen.

Hoe lang duurt de fysiotherapie?

Een behandeling duurt meestal 25 minuten, maar oefentherapie kan langer duren. Het hangt van je klachten en persoonlijke doelen af hoeveel behandelingen je nodig hebt. Samen maken we een doeltreffend plan om jou zo snel mogelijk weer beter te laten voelen.

Hoe kom je bij de fysiotherapeut?

Je kunt gewoon rechtstreeks een afspraak maken voor fysiotherapie. Een verwijsbrief is niet nodig. Een verwijzing/machtiging is echter wel nodig wanneer je een chronische aandoening hebt (zie hiervoor de lijst met chronische aandoeningen bij je zorgverzekeraar ) en ook wanneer je thuis behandeld moet worden.

Tarieven en vergoedingen

Wat een fysiotherapeutische behandeling kost, vind je in het overzicht tarieven en vergoedingen. Meestal loopt de vergoeding via de aanvullende zorgverzekering. Kijk in je polis hoeveel behandelingen je zorgverzekeraar per jaar vergoedt.

Fysiotherapie wordt in een aantal specifieke gevallen vergoed vanuit de basisverzekering. Kinderen onder de 18 krijgen een vergoeding vanuit de basisverzekering en hoeven geen eigen bijdrage te betalen.

Bij chronische aandoeningen  (zie de lijst chronische aandoeningen bij je zorgverzekeraar) krijg je een vergoeding vanuit de basisverzekering na de 20e behandeling. Dit geldt niet voor etalagebenen en COPD: deze aandoeningen worden rechtstreeks vanuit de basisverzekering vergoed. Let wel op: wanneer een behandeling vanuit de basisverzekering wordt vergoed, dan moet je wel eerst je eigen bijdrage opmaken.

Heb je pijnklachten, moeite met bewegen of andere beperkingen bij het bewegen?  Of wil je adviezen? Maak dan nu een afspraak met een van onze therapeuten via onderstaand formulier of bel 026-214 8155.