Looptherapie bij etalagebenen

Mensen met etalagebenen krijgen tijdens het lopen, traplopen of rennen pijn in de benen. De pijn neemt af als ze even rust nemen. De officiële naam is claudicatio intermittens. Dit betekent letterlijk ‘hinken met tussenpozen’. Een vaatchirurg of huisarts stelt meestal de diagnose. Vaak verwijst hij/zij iemand dan door naar een fysiotherapeut voor looptherapie. Looptherapie is een bewezen effectieve behandeling bij etalagebenen. Hiermee kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden. De klachten zullen verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen worden veroorzaakt door een vernauwing van de slagaders door slagaderverkalking. Hierdoor wordt er te weinig zuurstof vervoerd naar de spieren in de benen. Dit leidt tot pijn in de benen tijdens inspanning (lopen, traplopen, rennen). De krampende pijn wordt op een gegeven moment zo hevig dat iemand gedwongen wordt te rusten. Mensen doen vaak alsof ze naar etalages kijken. Daar komt de naam etalagebenen ook vandaan. Tijdens deze rustpauze zakt de pijn in de benen. Er is een aantal risicofactoren voor het ontstaan van etalagebenen: roken, hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht en weinig lichaamsbeweging. Ook aanleg en leeftijd spelen een rol.

Hoe werkt looptherapie?

Voorafgaand aan de behandeling bespreekt de fysiotherapeut je bewegingsmogelijkheden. Met een loopbandtest wordt je conditie en maximale loopafstand bepaald. Ook moet je enkele vragenlijsten invullen. Wat volgt is een persoonlijk trainingsschema. De training bestaat naast lopen uit spierversterkende oefeningen. Dit gebeurt allemaal onder begeleiding van de therapeut. In het begin is de therapie 2 tot 3 keer per week. Na verloop van tijd wordt de begeleiding afgebouwd en ga je meer zelfstandig trainen aan de hand van een activeringsprogramma. Dit stimuleert je ook om na afloop van de therapie te blijven bewegen en gezond te leven.

Gezond leven en het beïnvloeden van je gedrag is een belangrijk onderdeel van de behandeling van etalagebenen. De claudicatiotherapeut ondersteunt je bij het realiseren van een gezonde leefstijl (bijvoorbeeld stoppen met roken, gezonde voeding en voldoende beweging).

Wat zijn de kosten?

Looptherapie bij etalagebenen wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Een behandeltraject bestaat uit maximaal 37 behandelingen en de duur is maximaal 12 maanden. Voor meer informatie, kijk op www.chronischzorgnet.nl.

Looptherapie bij etalagebenen mag alleen uitgevoerd worden door fysiotherapeuten die een speciale opleiding hebben gevolgd en zijn aangesloten bij ClaudicatioNet. Wil je meer informatie over de looptherapie bij etalagebenen of langskomen voor een behandeling? Maak dan nu een afspraak met één van onze therapeuten via onderstaand formulier of bel 026-214 8155.