Medical taping

Medical taping is een verzamelnaam voor het tapen met elastische tape. De tape, ook wel kinesiotape genoemd, staat bekend om zijn felle kleuren. De tape is net zo rekbaar als de huid. Het voordeel daarvan is dat deze tape de spieren ondersteunt zonder dat het de bewegingsvrijheid beperkt. De tape kan 4 tot 10 dagen blijven zitten, ook tijdens het douchen en zwemmen. Al die tijd doet de tape zijn werk. Zo ontstaat een unieke 24-uursbehandeling. Voor medical taping kun je terecht in Huissen, Bemmel en Doornenburg.

Hoe werkt medical taping?

Je therapeut brengt de tape op een speciale manier aan. Hoe de tape geplakt wordt, is afhankelijk van je klachten. Om ervoor te zorgen dat de tape goed blijft zitten, kun je je huid beter niet insmeren met bodylotion. Verder is het handig als er geen haar zit op de plek die getapet moet worden. Dan plakt de tape beter. De tape is anti-allergisch, ventilerend en huidvriendelijk. Daarom kun je het ook dagen achtereen laten zitten. Het kan zijn dat je de eerste 20 minuten nadat de tape is geplakt een beetje last krijgt van jeuk. Dat is niet erg. Houdt de jeuk langer aan, dan is het verstandig de tape eraf te halen. Als je de tape gaat verwijderen, is het handig om deze eerst nat te maken. Het verwijderen gaat een stuk gemakkelijker als je de huid strak trekt en de tape van boven naar beneden van je huid afrolt.

Medical taping kan zorgen voor:

• minder pijn
  • verbeterde toe- en afvoer van vocht
  • afname van spierspanning
  • minder angst om te bewegen
  • sneller herstel

Wanneer medical taping

Medical taping werkt goed bij:

• de (na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals bijvoorbeeld klachten aan rug, schouder, knie en kuit
  • het verbeteren van de beweeglijkheid van een gewricht
  • houdingscorrectie of standsverandering van een gewricht
  • het preventief beschermen van spieren en gewrichten bij overbelasting
  • het verminderen van ontstekingen of vochtophopingen (lymfoedeem)
  • klachten ontstaan door overbelasting, zoals muis- of tennisarm en golfelleboog
  • de bestrijding van (spannings-)hoofdpijn en zenuwpijn
  • de behandeling van hooikoorts
Medical taping in Huissen Bemmel en Doornenburg

Wat zijn de kosten?

Medical taping is onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht. Meestal loopt de vergoeding via de aanvullende zorgverzekering. Kijk in je polis hoeveel behandelingen je zorgverzekeraar per jaar vergoedt.

Fysiotherapie wordt in een aantal specifieke gevallen vergoed vanuit de basisverzekering.

Denk je dat medical taping jou kan helpen? Wil je meer informatie over de voordelen van medical taping of langskomen voor een behandeling? Maak dan nu een afspraak met een van onze therapeuten via onderstaand formulier of bel 026-214 8155. Voor medical taping kun je terecht in Huissen, Bemmel en Doornenburg.